Ladestation til elbil

Ladestation til elbil skal du bruge for at oplade din elbil i hjemmet. Hvis du samtidigt har solceller på taget af huset kan du med fordel kombinere de to ting. På den måde optimerer du dit egetforbrug af solcelleanlægget, fordi du bruger overskudsstrømmen direkte til din elbil. Øg dit egetforbrug med solcellestrøm til elbil. Det kræver en speciel ladestation til elbil som kan “opsnappe” din overskudsproduktion fra solcellerne (eller vindmølle for den sags skyld).

Kært barn har mange navne. En ladestation til elbil kaldes i daglig tale også for ladebox til elbil eller billader, men det er i bund og grund det samme der er tale om: Nemlig en enhed som kan lade din elbil så den er klar til næste gang du skal bruge den. Fælles for ladestation, ladeboks og billader er dog at du skal forbinde den til din bil med et kabel, hvorpå der sidder et stik. Typisk et såkaldt type 2 stik.

Oplad elbil med solcellestrøm

Den ladestation til elbil som vi anvender, kan alle installeres i installationer hvor der også findes et solcelleanlæg. Vi anvender bl.a. en model der hedder Zappi og hvis man har et Fronius solcelleanlæg, så kan man også installere en Wattpilot. Zappi ladeboksen kan tilsluttes et hvilket som helst solcelleanlæg uanset model, inverter og alder. Det kan sågar tilsluttes en vindmølle eller anden form for vedvarende energianlæg. Installationen foregår på den måde at der skal fremføres et kabel fra din eltavle til din ladestation som typisk er placeret i carport eller garage. Derudover placeres der et par målepunkter i din installation, som muliggør opladning af din elbil med solcellestrøm. Når installationen er færdig, får du det fulde overblik via app’en, hvor du kan se hvordan din elbil oplades. Når ladestationen får besked om overskudsstrøm fra solcellerne, så starter den starte dynamiske opladning. Det kræver minimum 1400 watt at starte ladestationen, det er også minimumsniveauet for de fleste elbiler på markedet.

Hvordan virker det?

Om morgenen kører du på arbejde i din elbil. Om eftermiddagen kommer du hjem igen med din elbil og tilslutter den i ladestationen. Ladestationen har direkte forbindelse med din øvrige el-installation, så den ved hvor meget strøm der er tilovers fra solcelleanlægget. Et scenarie kunne være; dit solcelleanlæg producerer 6000W, du forbruger 1100W i din el-installation (køleskab, fryser, tv, standby-strøm), der vil i dette scenarie være 4900W tilovers som din elbil vil få tilført. Hvis du så tænder for kaffemaskinen i køkkenet, som vi her anslår bruger 1500W, så vil din elbil få tilført 3400W. Hele denne udregning foregår sekund for sekund af Zappi ladeboksen og justeres dynamisk ud fra dit elforbrug og elproduktion.

Ladestation uden solceller

Hvis du ikke har solceller i din installation, vil Zappi ladestationen stadig virke som en traditionel ladestation. Du behøver med andre ord ikke at have solceller for at få denne ladestation. Men hos EnergiElektrikeren vil vi stadig anbefale dig at købe denne ladestation til elbil, da du så vil være forberedt til den dag du får solcelleanlæg eller vindmølle. Du kan læse mere om solcelleanlæg her

Hvor meget strøm bruger en elbil

En elbil kører ca. 6 km pr. kWh, så hvis din elbil har et batteri på 70kWh, så kan den køre 420km på en opladning. I tabellen herunder kan du se hvor mange kWh til skal til for at dække dit daglige kørselsbehov.

  • 24km ~ 4kWh
  • 30km ~ 5kWh
  • 36km ~ 6kWh
  • 42km ~ 7kWh
  • 48km ~ 8kWh
  • 60km ~ 10kWh

Hvis du derhjemme er i den situation at du kan oplade din elbil i dagtimerne – altså mens solen skinner – så kan det være helt fint med en almindeligt solcelleanlæg uden batteri. Her vil Zappi ladeboksen sørger for at oplade bilen ved overskudsstrøm.

Men hvis du ikke har mulighed for at oplade elbilen imens solen skinner, så er det bedst at have et batteri koblet på din installation. På den måde oplagrer du energien fra solcellerne om dagen, klar til at overgive energien til elbilen, når den kommer hjem. Batteriet til solcelleanlægget skal dimensioneres, så det passer med dit daglige forbrug i huset og dit daglige kørselsbehov. Så hvis du gennemsnitligt bruger 8kWh i huset og kører 30km om dagen (5kWh), så bør du have et batteri på ca 13kWh.

Hvor lang tid tager det at oplade en elbil

Det er et godt spørgsmål. Det afhænger af flere ting, bl.a. ladeeffekt, faseantal, kapacitet på bilens batteri m.m. Her kommer et par eksempler.

  • 230V, 1fase, 10A, 2300W, mormorlader, 85kWh batteri tager ca 37 timer
  • 230V, 1fase, 10A, 2300W, mormorlader, 22kWh batteri tager ca 10 timer
  • 230V, 1fase, 16A, 3700W, ladestation, 85kWh batteri tager ca 23 timer
  • 230V, 1fase, 16A, 3700W, ladestation, 22kWh batteri tager ca 6 timer
  • 400V, 3fase, 16A, 11kW, ladestation, 85kWh batteri tager ca 7 timer
  • 400V, 3fase, 16A, 11kW, ladestation, 22kWh batteri tager ca 2 timer
  • 400V, 3fase, 32A, 22kW, ladestation, 85kWh batteri tager ca 4 timer
  • 400V, 3fase, 32A, 22kW, ladestation, 22kWh batteri tager ca 1 timer

Zappi laderen er i udgangspunktet allesammen 3 faset, men findes som både 11kW og som 22kW.

Fronius laderes Wattpilot er 3 faset og findes som 11kW.

Hvis du oplader din elbil med en af disse elbils ladere, så tager det i udgangspunktet længere tid, da disse ladeboksen netop forsøger at lade op med primært grøn strøm fra solcellerne.

Hvor stor skal en ladeboksen til elbil være

Umiddelbart skulle man tro at “jo større jo bedre”, men det er ikke nødvendigvis altid sådan.

I de danske huse er el-installationen typisk for-sikret (den sikring som sidder i vejen) med 25A. I nogle tilfælde har man 35A og i ældre huse som oprindeligt er født med el-varme kan have op til 63A. De danske huse som er opført gennem tiden, var på oprindelsestidspunktet ikke tiltænkt elbiler, varmepumper, robotplæneklippere, tonsvis af elektronik osv. Så hvis man kun har 25A til rådighed, så bør man ikke vælge en ladeboksen på mere end 11kW.

Zappi ladeboksen har endvidere den egenskab at man med Harvi tillægsmodulet kan måle på sin stikledning (det kabel der forsyner dit hus), så hvis den kommer op på 25A, så skruer den ned for opladningen af din elbil. Det kan være rigtig klogt i de situationer med varmepumpe, hvis du en vinterdag kommer hjem fra arbejde, varmepumpen kører derudaf, gryderne snurrer i køkkenet, alt elektronik kører på maks og samlet bruger alt det måske 20A. Og så kommer du hjem med din elbil og sætter den til at lade med 11kW – svarende til 16A – så går det galt, hvis ikke du har Zappi Harvi overvågningen af din stikledning.

Styring og overblik

oplader-elbil

Kontakt os

Kontakt os i dag, hvis du vil vide mere om opladere til elbiler, og hvordan vi kan hjælpe med dette.